Plantă mortală și otrăvitoare, Datura este un gen care cuprinde nouă specii de plante cu flori întunecate și puternice, printre care Datura alba si Brugmansia. Deopotriva adulate si temute, aceste Solanaceae înfloresc seara si sunt unele dintre cele mai vechi plante de vindecatoare cunoscute de samanii din lumea noua (Aztecii, de pilda, au folosit frunze de datura ca tratament pentru hemoroizi, pentru a trata febra severă, sau pentru a atenua astmul; persoanele care suferă de insomnie au folosit-o de-a lungul secolelor ca umplutura pentru perne; alte remedii traditionale îmbină Datura cu ulei de susan pentru tratamentul și prevenirea infecțiilor urechii, etc.). Peste toate, statutul legendar al plantelor Datura e adus de proprietatile intunecate, halucinogene, dincolo-de-rational ale experientelor traite de cei care o consuma in timpul ritualurilor de purificare.
Profil de aroma: dulce spre foarte dulce, extrem de parfumat, intoxicant, de noapte (desi clasificat in flori albe, e mai apropiat de regina-noptii, narcise, si palma-maicii-domnului).
Habitat: Datura este o plantă anuală salbatica insa obisnuita cu habitaturi urbane; robusta si rezistenta la boli, ea se dezvoltă în toate părțile lumii, de obicei la margini de câmp sau de-a lungul șoselelor, pe gropile de gunoi și în colțurile neglijate ale culturilor perene. Proveniența exactă este incertă, însă numele său provine de la cuvântul indic dhatūrā, adică “mărul de spini”. Acest nume descriptiv se referă la apariția capsulelor de semințe ale plantei, care sunt de obicei de mărimea unei castane, și arata cam tot la fel. Cea mai interesantă parte din Datura este, insă, floarea mare, ca o trompeta, care emană un miros neobișnuit de puternic la amurg. Mirosul dulce și distinct erotic al acestei plante înfloritoare este afectat de izul puternic (si neplăcut) al frunzelor verzi de 6 inch, care sunt uneori folosite ca halucinogen. Cu o zi inainte de inflorire, bobocii de Datura isi desfasoara petalele intr-un model de spirala superb—si, pentru matematicieni, un exemplu frumos al secventei Fibonacci in natura.
Oricat ar fi ele de fermecătoare în aparență, plantele Datura conțin niveluri letale de otravă: tropane alpaloide, atropină, hyoscyamina și scopolamină. Acești compusi activi produc, de obicei, stări confuze in timpul carora cel afectat pierde capacitatea de a delimita realitatea de fantezie, are un comportament bizar sau violent, dezvolta febra si palpitatii, fotofobie foarte dureroasă și—in cazuri extreme—pierderi de memorie. Datura poate fi chiar fatală dacă este ingerată și, foarte des, sunt raportate decese din cauza utilizării sale recreaționale—asa s-au nascut nu numai legenda din jurul ei, dar si multele nume pe care le poarta, fiecare cu povestea lui, traditionala, originala, si sinistra.
DATURA SACRA (Indieni americani)
În mitologia americanilor nativi, Datura era o plantă sacră folosită atât în scopuri magice, cât și în scopuri medicale. Mitologia indienilor americani este compusă din narațiuni tradiționale și povestiri spirituale care sunt adânc înrădăcinate în natură. Într-un astfel de sistem religios, bogat în simbolismul plantelor, Datura deține un loc special- in cultura Americii aborigene, Datura era una dintre cele mai utilizate plante halucinogene pentru capacitatea sa de a-i ajuta pe muritori să comunice cu zeii și cu spiritele morților.
Cele mai interesante povești despre Datura au fost spuse de membrii tribului Chumash, care au folosit această plantă în căutaree de viziuni și puteri supranaturale. Ei se inchinau zeiței Momoy, (zeita Chumash din Datura), adesea descrisă ca o femeie batrana, înfricoșătoare si clarvazatoare. Momoy putea să vadă în viitor fară să interfereze cu evenimentele viitoare ori să schimbe cursul istoriei; omnisciența ei era insa de neprețuit, iar muritorii de rand puteau deveni, la randu-le, clarvăzători, band din apa în care Momoy și-a spălat mâinile. Datura avea un rol special in aceste ritualuri de previziune, si se credea ca induce spiritele într-o adormire adâncă, in care viziuni ale viitorului devin clare si nealterate de constiinta si de sine.
Practicienii vindecatori ai Chumash mai foloseau si radacinile, pe care le dezgropau cu respect si o rugaciune speciala: “Bunico, am venit să cerșesc o rădăcina”. Erau, in fapt, atat de priceputi, incat reuseau sa calculeze doza potrivita nu numai in functie de greutatea si varsta celui vizat, dar si în funcție de tipul a solului din care au fost săpate rădăcinile, vârsta plantei și mărimea rădăcinilor. Cu toate astea, otravirile se mai intamplau din cand in cand; Chumash credeau că aceste decese ocazionale se intamplau când băutorul a încălcat tabuurile postului, nerespectând spiritul Datura. Cu alte cuvinte, băutorul care nu se pregăteste prin post nu poate aborda experiența cu o minte calmă, asa ca percepe doar ecouri exagerate ale propriilor frici și slăbiciuni. In contrast, cel care s-a pregătit temeinic isi va întâlni “ajutătorul”, de obicei un spirit animal, care ofera protecție pe viața, precum si o abilitate noua celui afectat (mai multa putere, ori un talent neobisnuit).
CASTRAVETELE ZOMBI (religia voodoo, Ghana)
Poate că cea mai controversată utilizare a Datura provine din tradiția Vodun, cunoscută popular sub numele de voodoo. Vodun este o religie a Africii de Vest de coastă, din Nigeria pana în Ghana; voodoo este practicată și ca o religie tradițională pentru diaspora africană din Republica Dominicană, Haiti și cateva parti din America de Sud. În Vodun există o distincție puternică între corpul fizic, principiul animației, și conștiința. Potrivit doctrinelor voodoo, preotii vrăjitori își pot “zombifica” victimele prin simpla extragere a conștiinței dintr-o persoană și plasarea spiritului intr-un corp mort pe care, astfel, il reanima. Studii antropologice pe pe folclorul din Haiti sugerează că persoanele “zombificate” au existat cu adevărat și erau victime ale unui puternic medicament psihoactiv format din două pudre speciale aplicate ca tratament pe rani deschise (și astfel introduse în sânge); prima pulbere era făcută din peste-balon și piele de broască, iar cea de-a doua combina diferite droguri disociative printre care, în primul rând, Datura.
CLOPOTELE IADULUI (cultura vestica)
In orice caz, de-a lungul istoriei s-a crezut mereu că vrăjitoarele sunt asociate cu diavolul și alte forțe întunecate. Cu toate acestea, în conformitate cu ipoteza vrăjitoare-cult, vrăjitoria europeană a fost de fapt o religie păgână modificată si, mai tarziu, suprimată, bazată pe elemente naturale: pământ, univers, schimbări ciclice, plante și animale. Preoții și preotesele acestei religii matriarhale, la fel ca indienii din America, au folosit deseori plantele psihoactive pentru a comunica cu forțele divine supranaturale. Măturile erau deseori folosite pentru a amesteca grăsimile topite cu ierburi psihedelice, și mai apoi pentru a aplica unguentul pe membranele mucoase ale unor locuri…greu accesibile. Cum? -șezând pe ele, pardon, in nud.
IARBA DIAVOLULUI (America de Sud)
Paradoxal, Datura este cunoscută in culturile latino atât ca trompeta-îngerului, cât și ca iarba-diavolului. O mare parte din interesul contemporan al Datura este urmărit de scrierile lui Carlos Castaneda și, în special, de cartea sa populară Învățăturile lui Don Juan. În ea, Castaneda descrie filosofia lui Don Juan, un vrăjitor și șaman Yaqui, pe care l-a întâlnit la începutul anilor ’60, înainte ca drogurile psihedelice să devină oficial populare cu ajutorul mișcarii hippie. Don Juan e descris ca un șaman tipic care îi învață pe ucenicii săi să navigheze prin taramuri fantastice, purtati pe aripi de Datura. Afirmațiile lui Castaneda despre droguri sunt strâns legate de filosofia și mitologia lui Yaqui, dând naștere la ceea ce mai târziu a fost numit Mișcarea New Age – o ideologie care se bazează atât pe tradițiile spirituale și metafizice orientale, cât și pe cele occidentale.
Deși în mod obișnuit asociat cu Peyote, Castaneda a fost apropiat–si a experimentat, în primul rând, cu Datura. Într-o serie de dialoguri fascinante, Castaneda învață de la Don Juan, profesorul și șamanul său, despre un ajutor spiritual – un aliat – care trăiește în plantele Datura. Numele pe care Don Juan îl folosește pentru a se referi la această entitate spirituală este unul dintre denumirile spaniole pentru Datura: Yerba Del Diablo sau Devil’s Weed. Puterea șamanului este vastă și de neconceput, dar este folosită pe deplin numai cu ajutorul aliatului care ajută la depășirea realității convenționale. Într-unul dintre experimentele sale faimoase si infame cu Datura, Castaneda s-a transformat într-o cioară și a învățat să zboare – la fel ca vrăjitoarele medievale pe măturile lor.
DHATURA (India)
In India, Datura a fost onorată ca una dintre plantele sacre ale lui Shiva (potrivit textelor religioase hinduse, Datura a crescut din pieptul lui). În cea de-a 13-a zi a lui ianuarie, practicanții hinduși pun flori și fructe de Datura pe altarele Shiva, ca daruri rituale; la festivalul Shiva, sute de Sadhus și Yoghini – care sunt venerați de hinduși ca reprezentanți ai zeilor – se aduna la Templul Pashupatinath din Kathmandu pentru a fuma Datura amestecat cu marijuana- două plante sacre pentru Shiva. Un alt cult religios din India centrală, cunoscut sub numele de Thuggee (bătăuși), este asociat cu utilizarea mai sinistră a Datura: acesti subiecti ai lui Kali, zeița timpului, schimbarii și mortii, folosesc Datura pentru sinucideri ritualice.
In parfumuri, Datura este foarte atractiva pentru ca mirosul ei, dulce si adanc, potoleste pofta de organic si carnos a celor care iubesc florile insa nu prefera indolicul puternicelor albe (iasomie, tuberoza, ori gardenie). Cu toate astea, nu multe sunt parfumurile care o folosesc- insa de la clasice ca Poeme de Lancome pana la nise uber-specializate ca Persephenie Studio (cu Datura), rezultatele sunt, mereu, intoxicante.
Datura Noir de la Serge Lutens este un parfum caleidoscopic care se modifică perceptibil de fiecare dată când e aplicat, cand se schimba temperatura, ori cand, pur si simplu, te misti–si, cu toate ca numele e Datura Noir, nu are pic de datura- insa recreaza mirosul proaspat intocmai, cu o combinatie abila de tuberoze, migdale, cocos, tei, si caise. Rezultatul e laptos, moale, floral, dulce si, da, narcotic.
Evening Edged in Gold de la Ineke (o casa de nisa din San Francisco) este, prin contrast, o Brugmansia solida, verana, de zi, inconjurata netimid de pielarie fina, prune uscate, tei, si condimente calde. Rezultatul e solar, cald, si prezent chiar atunci cand nu esti constient de el…ca un vis aproape de trezire.
*material realizat cu traduceri selective pe text de la fragrantica.com si wikipedia.com, combinate cu comentariu personal.